Viihteestä on aina löytynyt miesten
eroottisten unelmien kohteita. 1800-luvun Euroopassa haaveiltiin
tanssijattarista ja teatterinäyttelijättäristä, 1900-luvun alussa
Moulin Rougen tanssijattarista ja elokuvan keksimisen myötä
filmitähdistä kuten Greta Garbosta, Rita Hayworthista, Brigitte
Bardotista ja Marilyn Monroesta. Television ja muotilehtien
yleistymisen myötä malleista on alettu nähdä päiväunia.
Näin oli myös Roomassa, jonka
teatterien naismallit olisivat kelvanneet hyvin makuukamariseuraksi.
Naispuoliset miimikot esiintyivät lavalla toimimassa alkunäytelmän
tanssijattarina ja koomikoina. Kyseiset roomattaret olivat estottomia
ja neuvokkaita ja paljastivat sulonsa näyttämöllä. He antautuivat
helposti rikkaille miehille ja valtaapitäville, jotka saapuivat
teatteriviihteen pariin ihailemaan heitä. Niin pitkään kuin heidän
kauneutensa kukoisti, näyttelijättäret koettivat parantaa
vaatimattomia elinolojaan tai löytää varakkaan rakastajan
elättämään heidät jalkavaimoinaan.
Jotkut saattavat ajatella etteivät
Antiikin Rooman ja tiettyjen modernin viihteen alojen naisten
elintasot eronneet huomattavasti. Ero on kuitenkin huomattava
kahdentuhannen vuoden takaiseen maailmanmenoon verrattuna. Nykyään
juorulehtibabet voivat edetä urallaan moniin vaikutusvaltaisiin
piireihin tai jopa vallanpitäjien saleihin asti. Näyttelijättärien
elämä oli paljon vaikeampaa antiikin aikaan. He olivat lain
silmissä halpa-arvoisia ja kunniattomia naisia, joilla ei ollut
mitään kansalaisoikeuksia. Roomalaiskirjailijat kutsuivat heitä
usein nimellä meretrices eli
”portot”, mikä viittasi heidän kaksoiselämäänsä
näyttelijättärinä sekä kurtisaaneina.
300-400-lukujen
vaihteessa jKr. elänyt grammaatikko Marius Servius Honoratus
kirjoitti että Rooman historiassa tunnettiin kolme kuuluisaa
viihdemaailmassa työskennellyttä naista.Yksi
naisista oli taiteilijanimeltään Originis, joka eli yli
kaksituhatta vuotta sitten. Fine sopisi paremmin hänen
taiteilijanimekseen, sillä nainen oli luonnonlahjakkuus löytämään
asiakkaita kynittäväkseen ja tuhlaamaan kokonaisia omaisuuksia.
Originista ei tiedetä muuta kuin että hän metsästi rikkaiden
perheiden perillisiä. Mielettömästi Originisiin rakastunut nuori
Marsaeus oli upporikkaan perheen poika, joka meni tyhmyyksissään
hävittämään perheensä koko omaisuuden. Isänsä varat ja talon,
roomalaisperspektiivistä aivan kaiken.
Arbuscula
(”pieni puuntaimi”) eli samoihin aikoihin. Cicerokin tunsi tuon
voimakasluontoisen näyttelijättären, joka saalisti miehiä
ylhäisen ritariluokan keskuudessa. Erään näytöksen aikana
ylhäissäädyn edustajat taputtivat Arbusculalle, mutta rahvas vain
buuasi. Esiintyjä keskeytti näytöksen ylimielisesti ja sanoi
röyhkeästi olevansa tyytyväinen rikkaiden eli ”rehellisten”
(honesti) osoittamaan
arvostukseen. Käytännössä näyttelijätär olisi voinut haukkua
plejibikatsojia surkimuksiksi ja epärehellisiksi, viettihän hän
nykyään aikaansa patriisien makuuhuoneissa.
Lycoris
oli Rooman historian kuuluisin näyttelijätär. Lukemattomat miehet
tunsivat halua sensuelliin ja lumoavaan kaunottareen. Häntä
pidettiin vuosisatojen ajan esimerkkinä naisesta, joka onnistui
vahvistamaan asemansa sovinistisessa yhteiskunnassa. Kaunotar aloitti
uransa tyhjästä teatterin synkässä maailmassa, mutta ajan myötä
hänestä tuli politiikkojen ja valtaapitävien miesten rakastajatar.
Lycoriksen yllättävän moderni tarina jatkuu toisessa postauksessa.
;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti