Eläinuhrit sekä kasvikunnan
tuotteista valmistetut uhrit olivat tärkeässä asemassa
Roomalaisisissa uskonnon rituaaleissa. Uhrirituaalin järjestys oli
tarkkaan määrätty, ja se piti suorittaa hyväenteisissä
olosuhteissa ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä. Tyypillinen
uhrirituaali alkoi aamunkoitteessa uhraajien peseytymisellä ja
uhraamisessa käytettäviin asuihin pukeutumisella. Roomalaisittain
pukeuduttiin togaan siten, että kädet jäivät vapaiksi, mutta pää
togan liepeen peitossa. Kreikkalaisen riitin mukaisesti pukeutunut
uhraaja jätti puolestaan päänsä peittämättä ja koristi päänsä
sen sijaan laakeriseppeleellä. Uhrattavat eläimet pestiin ja
puettiin punaisiin ja valkoisiin villanauhoihin. Roomalaisessa
uhrirituaalissa käytettiin aina kotieläimiä, niin kuin
nautaeläimiä, lampaita, sikoja ja joskus vuohia. Viljaa taudeilta
suojaavalle Robigolle uhrattiin myös koiria ja parannustaidon
jumalalle Aesculapiukselle valkoisia kukonpoikia. Sarvekkaiden
eläinten sarvet kullattiin ja nautaeläimet ja siat saivat selkäänsä
kirjaillun peitteen.
Uhrieläimen sukupuolen oli vastattava
sen jumaluuden sukupuolta, jolla uhrattiin. Miespuolisille jumalille
uhrattiin kuohittuja uroseläimiä. Maskuliiniseen elämänvoimaan
liittyneille jumaluuksille Marsille, Neptunukselle, Janukselle ja
geniukselle uhrattiin poikkeavasti kuohitsemattomia elämiä.
Jumalattarille puolestaan uhrattiin naaraseläimiä. Taivaan
jumalille uhrattiin valkoisia eläimiä ja manalan jumalille mustia
tai tummia eläimiä. Tulenjumala Vulcanus ja Robigo saivat
punaturkkisia eläinuhreja – jälkimmäinen siksi, että hän
suojelisi viljan punertavalta ruostesieneltä. Maan hedelmällisyyden
jumaluuksille Tellukselle ja Cereelle uhrattiin tiineitä eläimiä.
Eläinten ikää ei aina määritelty tarkkaan, mutta muun muassa
lepytysriiteissä uhrattiin sekä täysikasvuisia eläimiä että
poikasia.
Antiikin roomalaiset käyttivät
eläinuhrien ohella kasveista valmistettuja uhreja, joista
tavallisimpia olivat juomauhrina maahan tai uhrialttarille kaadettu
viini, tulisijassa tai hiilipannussa kärytetty suitsuke sekä
alttarille asetetut ”maan hedelmät”, joiden tarkasta sisällöstä
ei ole säilynyt tietoa. Myös vilja, keitetty vilja, keitetty
kaurajauho, leipä, kuivatut viikunat, juustot sekä seesaminsiemenet
ja -öljy. Vestan papittarien valmistamaa mola salsaa eli
suolattua jauhotta käytettiin julkisissa uhritoimituksissa Rooman
kaupungeissa.
Kodeissa
ja roomalaisissa yhdistyksissä eli kollegiumeissa järjestettiin
aterioita, joihin liittyi ruoka- ja juomauhreja. Valtakunnassa oli
tapana uhrata jumalille aterian ensimmäisen ja toisen ruokalajin
tarjoilun välissä viiniä ja suitsuketta. Erityisesti kodin laarit
ja penaatit sekä
keisariajalla myös keisarin genius eli
suojelushenki saivat uhrilahjoja. Yhdistysten aterioilla kunnioitetut
jumaluudet vaihtelivat yhdistysten suojelusjumalien mukaan.
Yhteisillä aterioilla oli suuri merkitys kollegioiden toiminnassa.
Kollegioiden kokoontumispaikkojen kaivausten perusteella tiedetään
että Isiksen kunniaksi järjestetyillä aterioilla syötiin
siipikarjan ja pikkulintujen lihaa, jota myös poltettiin
jumalattaren alttarilla.
Rituaaleihin
liittyvien rukousten sisällöstä ei yleensä ole järin tarkkaa
tietoa. Roomasta kaivetusta Mithran temppelistä on löytynyt sentään
200 jKr. peräisin oleva alttari, johon on kaiverrettu Cascelia
Elegans -nimisen roomattaren rukous. Nainen rukoili: ”Ikuinen
Herra, Cascelia Elegans rukoilee sinun armosi kautta itsensä ja
kaikkien omaistensa puolesta, sillä sinä olet armahtanut näitä
luotuja olentoja. Hän rukoilee sinua, Ikuinen, jumalallisen maan ja
meren kautta, kaiken luomasi hyvän kautta, suolan ja pyhien
siementen kautta, että armahtaisit heitä – minua ja minun
omaisiani – sinun hurskautesi kautta, luotujen olentojen kautta,
Ikuinen (rukoilen) sinua (olemaan) suosiollinen orjakumppanilleni ja
tyttärelleni ja isännälleni Primukselle ja suojelijani vaimolle
Caelialle, Herra.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti