Jo yli 5000 vuotta sitten
uhrikiveltä nousivat palavien puuaineiden ja hartsin savupatsaat
taivasta kohti, jotta yläkerrassa tultaisiin suopeiksi
rukoilijoille. Vanhin jälkipolville säilynyt runoelma
Gilgames-eepos kertoo muinaisbabylonialaisen Noan polttaneen
setripuuta ja mirhamia kiitokseksi pelastumisestaan
vedenpaisumuksesta, ”ja tuoksu kohosi miellyttävänä jumalien
neniin”.
Babylonian kehityttyä suureksi
kalliiden mausteiden rahtauspaikaksi, olihan sillä kaupan miltei
kaksisataa erilaista tuoksuvaa ainetta. Herodotos tiedottaa että
Baal-Mardukin kultaisilla alttareilla poltettiin vuosittain 26 000
kiloa suitsukkeita. Persialaiset toivat saman verran suitsukkeita
Arabiasta. Nykyisen Jemenin alueella Arabian eteläkärjessä oli
kadehdittujen saborien omistamia kokonaisia metsiköitä. Pieniä
uhripuita siis, joiden runkoa vain he osasivat viiltää hartsin
saamiseksi, joskin vain kolmesataa saborisukua osasi tämän taidon.
Oikeus uhripuiden käsittelyyn oli perinnöllinen, niinpä nämä
suvut nimitettiin pyhiksi.
Sitä vastoin Egyptin faaraot
lähettivät sotajoukkoja Puntin salaperäiseen suitsukemaahan, joka
sijaitsee nykyisen Eritrean ja Somalimaan välissä. He toivat
kotimaahansa suuret määrät hyväntuoksuisia kasveja. Ennen kaikkea
he osasivat käsitellä kellertäviä jyviä, joiksi suitsukepuiden
nestemäinen erite jähmettyi. Suitsuketta, mirhamia ja kultaa ei
kutsuttu aiheetta kolmen itämaan tietäjän lahjoiksi. Hartsit
olivat muuten yhtä kalliita kuin kulta. Kirkoin piireissä käytetään
edelleen suitsuketta, josta käytetään hajuvesiteollisuudessa nimeä
”olibanum”.
Muinaiset egyptiläiset
suitsuttivat kolmesti päivässä tuoksuvia savupatsaita
auringonjumalansa kunniaksi. Auringonnousun aikaan he polttivat
makeaa hartsia, keskipäivällä kitkerää mirhamia ja illalla
”kyfiä”, joka oli valmistettu kuudestatoista
voimakastuoksuisesta aineesta. Pyhä savu oli säädetty myös
juutalaisten jumalanpalvelussuitsutukseen. Erästä poikkeuksellisen
hyväntuoksuista elemi-hartsia käytettiin intialaisissa pyhäköissä
uhraamiseen. Santelipuuta, balsamia ja suitsuketta paloi
kiinalaisissa temppeleissä sekä kartagolaisten juhlapaikkojen
korkeissa kyntteliköissä. Sellaiset kalliit uhrisavut maksoivat
tietenkin enemmän kuin nykyajan parfyymit. Kun Aleksanteri Suuri
lapsellisessa hölmöydessään heitti paljon pyhää suitsuketta
alttarille, hänen kasvattajansa Leonidas kielsi häntä huomauttaen
pilkallisesti, että myöhemmin hän voisi heittäytyä
tuhlaavaiseksi monta kertaa kukistettuaan suitsuketta tuottavat
kansat. Tarina kertoo että Aleksanteri Suuri otti ensimmäisestä
kerrasta opikseen. Niilin valloitusretkeltään hän lähetti
viipymättä vanhalle oppimestarilleen laivalastillisen suitsuketta,
jolla hän tästä lähtien voisi palvoa ylen määrin jumalia.
Keisari Nero puolestaan antoi puolisonsa polttohautajaisissa kohota
ilmaan suitsuketta enemmän kuin koko Arabia pystyi tuottamaan
vuodessa. Manalan jumalien kunnioittaminen oli sinänsä viisasta,
mutta niin runsas uhraaminen oli pikemminkin tuhlausta kuin
kunnioitusta.
Ei ollut mikään että
pyrittiin korvamaan arvostettuja puuaineita ja hartseja
keinotekoisilla tehdasmaisilla tuoteratkaisuilla. Aleksandriasta
varastettiin kuitenkin silloin niin paljon aitoa suitsuketta, että
tehtaan johto otti käyttöön ankarat varotoimet. Työläisille
määrättiin esiliinat ja kasvojen eteen kiinnitettiin naamari tai
tiheä verkko ja kaiken lisäksi ennen tehtaalta poistumista
riisuttiin kaikki vaatteet.
Suitsuketta ei poltettu aina
vain hyvän tuoksun vuoksi, vaan myös tautien ehkäisemiseksi.
Luonnolliset kokemukset ja lääketiede sekoittuivat taikauskoon.
Babylonialaiset ja assyrialaiset koettivat ajaa tautipaholaista
sairaasta ruumiista mirhami- ja suitsukepilvin. Galbaanikumihartsin
tervehdyttävän vaikutuksen keksi maineikas kreikkalainen lääkäri
Hippokrates. Kiinassa keksittiin kamferin lisäksi monia muita
arvokkaita rohdoksia. Kamferi tuotiin myöhemmin Syyrian kautta
Eurooppaan.
Ateenassa ja Roomassa
sytytettiin myös epidemioiden uhatessa kadunkulmissa tuoksuvia
puuaineita ja yrttejä. Keskiajan ihminen taisteli vaikeita
kulkutauteja vastaan ”ruttotulella”. Sitä kutsuttiin myös
”tuskantuleksi”, samalla uskottiin kastanjan, santelipuun,
tyymin, salvian, laakeripensaan, laventelin ja rosmariinin
parantavaan vaikutukseen. Ruton aikana saadut kokemukset laventelin
parantavuudesta johtivat Englannissa 17.vuosisadalla ensimmäisiin
yrityksiin valmistaa laventelivettä, josta myöhemmin kehittyi
tunnettu Englantilainen vientituote. Vieläkin sirotellaan
rosmariinia ”ruton ehkäisemiseksi” Lontoon Lord Mayorin
virkaanasettajaisissa – niiden aikojen muistoksi jolloin rosmariini
auttoi kaikkiin vaivoihin joko juotuna tai poltettuna. Saksan
vanhojen kaupunkien tileissä esiintyy yleisten juhlamenojen
yhteydessä ”kukat ja herkut” sekä ”troskit ja kynttilät”.
Nämä vanhat kynttilät valmistettiin vanhan reseptin mukaan
katajasta, santelipuusta, aloesta, suitsukkeesta ja niin edelleen
käyttäen apuna lehmuksen hiiltä ja paloviinaa. Näiden
kynttilöiden piti varjella myös tartuntaudeilta.
Kautta aikojen on poltettu
suitsukkeita uhrina mystiselle Profit-jumalalle. Jo ensimmäisellä
vuosisadalla ajanlaskun jälkeen kirjoittamassaan luonnonhistoriassa
Plinius suuttui, kun barbaarit sytyttivät kiukuissaan tuleen
kokonaisia metsiköitä. Tästä johtuen hyväntuoksuisten
puuaineiden hinnat kohosivat nopeasti, niinpä naula kanelia maksoi
1000 denaarin asemasta 1500 denaaria. Hollantilaiset polttivat siihen
aikaan tavattoman kalliita ja nykyäänkin arvostettua muskottia ja
kanelia sellaiset määrät, että koko maa tuoksui hyvälle.
Tällainen tuhlailu piti hinnat korkeina, myös tuoksuvan
”tuskasavun”, jota kuitenkin kaupiteltiin halvemmalla ruton
ehkäisyyn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti