Roomalaisen ajattelutavan mukaan jumalat lähettivät lakkaamatta ihmisille merkkejä olemassaolostaan ja tahdostaan. Historiankulkukin voitiin nähdä jumalallisten väliintulojen teatterina. Jumalat saattoivat lähettää merkkejään sekä odottamatta että pyydettäessä. Ennen suuria poliittisia ratkaisuja tai ennen sotaretken aloittamista oli tapana kysyä, olivatko Jumalat suosiollisia kyseiselle hankkeelle.
Ennustamisen kirjo ulottui laajasti
julkisista poliittisista toiminnoista yksityisten ihmisten uniin ja
niiden tulkintaan. Ennustamisessa ei ollut niinkään kyse
tulevaisuuden ennustamisesta kuin jumalten tahdon selvittämisestä.
Kysymys oikeudesta tulkita jumalten lähettämiä merkkejä oli
erityisesti tasavallan aikana merkittävä valtion poliittisten
toimintojen kannalta. Virkamiehillä oli ensisijainen oikeus tulkita
jumalien tahtoa. Tulkinta-apuna toivat lisäksi erilaisiin
ennustamismenetelmiin erikoistuneet papit: auguurit, haruspeksit sekä
quindecimviri sacris faciundis -papisto.
Virkamiehet konsultoivat jumalia ikään kuin rutiininomaisesti osana
virkatehtäviään. Jos jokin meni vikaan, papit toimivat
neuvonantajina tai välittäjinä.
Antiikin
roomalaiset katsoivat auguurien ja haruspeksien ennustustaitojen
olevan etruskien perua. Haruspeksit päättelivät uhrieläinten
sisäelimistä oliko uhri jumalille mieleen. Auguurit puolestaan
pyrkivät havainnoillaan selvittämään olivatko jumalat suopeita
jollekin julkiselle toimenpiteelle tai yritykselle. He tulkitsivat
jumalten tahtoa taivaalla näkyvien ilmiöiden perusteella.
Arvovaltaisin tarkkailupaikka auguraculum sijaitsi
Capitoliumilla, mistä tarkkailtiin esimerkiksi lintujen lentoa,
ääntelyä ja nokkimista. Heidän erikoisalaansa kuului myös ukkos-
ja salamaenteiden tulkitseminen.
auguureja
Oli
olennaista havaita virallisessa enteiden tarkkailupaikassa lintujen
lentosuunta. Myös lintulajilla oli merkitystä enteen luonteen
selvittämisessä. Havaintoja tuli tehdä mahdollisimman hiljaisena
ajankohtana, keskiyöstä keskipäivään. Ulkoiset häiriöt
nimittäin keskeyttivät merkkien tarkkailun, jolloin operaatio oli
aloitettava alusta. Yksi auguurin tärkeimmistä tehtävistä oli
olla tarkkailuasemissa myös kansankokouksen kokoontuessa. Kokous
mitätöintiin, mikäli hän havaitse kokouksen aikana epäsuotuisan
enteen, esimerkiksi salaman. Jumalten tahtoa voitiin päätellä
siitäkin, miten linnut söivät. Tähän ennetyyppiin
erikoistuneella auguurilla, pullariuksella oli
häkkikanoja. Jumalat olivat suosiollisia hankkeelle, jos kanat
söivät niille tarjottuja kakunmuruja.
Haruspeksit
puolestaan selvittivät jumalten tahdon uhrieläinten sisälmyksiä
tutkimalla. Kaikki uhrieläinten sisälmyksistä löydetyt
poikkeavuudet merkitsivät huonoa ennettä. Pronssinen maksaveistos
näyttää toimineen tulkintaoppaana. Pronssimaksa sisältää
eräänlaisen kartan, jossa kullakin jumaluudella on oma alueensa.
Poikkeavuus uhrieläimen sisäelimessä saattoi olla merkki joko
uhraajaa koskevasta onnettomuudesta, tai merkittävän virkamiehen
tapauksessa koko valtiota uhkaavasta onnettomuudesta. Uhraamista
voitiin myös jatkaa niin kauan, kunnes kohdalle osui uhrieläin
moitteettomin sisälmyksin.
haruspeksejä
Muiden
kansojen tietäjien ja oraakkelien asiantuntemusta saatettiin
hyödyntää vaikeissa tilanteissa. Tasavallan aikaan Roomasta
lähetettiin usein senaatin päätöksellä lähetystö pyytämään
neuvoa Delfoin maineikkaalta oraakkelilta. Oraakkelipaikkoja löytyi
myös lähempää Roomaa. Kolmekymmentäviisi kilometriä itään
Roomasta sijaitsi Fortuna Primigenian pyhäkkö, jonka yhteydessä
oli mahdollista turvautua oraakkelin neuvoihin. Tässä ja muissa
Keski-Italian ikivanhoissa pyhäköissä oli kokoelma useimmiten
puusta tai kivestä tehtyjä arpaliuskoja, joihin oli kaiverrettu
arvoituksellisia lauseita ennuspappien tulkittavaksi. Arpaliuskoja
säilytettiin Praenestessä syvässä kaivannossa, jonne laskettiin
pieni lapsi nostamaan liuskan ja ojentamaan sen asiantuntijan
tulkittavaksi.
Cumaessa
nykyisen Campanian rannikolla Napolin lähellä oli vanhin
kreikkalainen siirtokunta, Italian mantereella. Roomalaiset uskoivat
Cumaessa sijaitsevan Avernus-järven olevan pääsytie manalaan.
Vergiliuksen mukaan roomalaisten myyttien esi-isä Aeneas aloitti
manalan matkansa juuri täältä. Cumaessa oli lisäksi kuuluisa
oraakkelin luola, jota vanha tietäjänainen Sibyllä asutti
tradition mukaan.
Niin
kutsutut Sibyllan kirjat olivat tärkeä osa virallista
uskonnonharjoitusta. Ne olivat kokoelma oraakkelilauseita, joiden
uskottiin periytyneen Cumaen Sibyllalta. Niitä säilytettiin
Capitoliumilla Juppiter Optimus Maximuksen temppelissä. Kirjojen
tulkinnasta vastasi erityinen pyhistä menoista huolehtiva
viidentoista miehen papisto, quindecimviri sacris
faciundis. Kaikki vierasperäiset
kultit olivat tämän papiston vastuualuetta. Senaatti valtuutti
papiston tutkimaan Sibyllan kirjoja ja etsimään niistä
uskonnollisia ratkaisuja käsillä olleisiin ongelmiin kriisien
yhteydessä. Säilyneiden lähteiden perusteella ei vaikuta siltä,
että kirjoista olisi löytynyt varsinaisia tulevaisuutta koskevia
profetioita. Tekstit antoivat lähinnä neuvoja jumalten vihan
lepyttämiseksi ja uhkaavien onnettomuuksien torjumiseksi.
Keisarikaudella
valtakunnassa vaikutti monenkarvaisia profeettoja ja näkijöitä.
Juutalaisia, kristittyjä ja ”pakanallisia”. Ikivanhat ja
perinteiset kreikkalaiset ennustuspaikat, Delfoin ja Didyman
oraakkelit säilyttivät suosionsa. 100 jKr. kirjoittajanut
kreillainen Plutarkhos tosin kertoi monien Keski-Kreikan oraakkelien
vaiennen. Delfoin ohella Vähän-Aasian Miletoksen kaupungin lähellä
sijainnut Didyman oraakkelipaikka tarjosi yhä palveluitaan
roomalaisten valloittajien jatkettua paikan tukemista ja suosimista.
Asiakkaiden uskonnollisia käytäntöjä kuin työsopimuskiistoja
koskettaneita kysymyksiä ja oraakkelin vastauksia on säilynyt
piirtokirjoituksina.
Yksityishenkilöt
saattoivat etsiä pulmiinsa ratkaisuja vierailemalla virallisissa
oraakkelipaikassa, mutta keisariajalla apua löytyi onneksi paljon
lähempääkin. Horoskoopit olivat suosiossa kaikissa
yhteiskuntaluokissa. Myös unienselittäjät olivat suosittuja
asiantuntijoita. Nykypäiviin asti on säilynyt Artemidoros
Daldislaisen unienselvitysopas, jonka esimerkkitapauksista päätellen
työtätekevät ihmiset kuten suurkauppiaat ja käsityöläiset
käyttivät hänen palveluitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti