”Musiikki kaikui Louvren linnan
suurissa saleissa, leveät silkkihameet kahisivat ja silkkikengät
kopisivat kiiltävällä parketilla kuningas Ludvigin
hovitanssiaisissa. Nuori kuningas vietti ihastuneena iloista
hovielämää. Milloin järjestettiin öisiä veneretkiä
kuutamoiselle Seinelle, milloin konsertteja, ja välillä koko hovi
lähti Fontainebleun linnaan, missä aika kului iloisissa
tanssiaisissa linnan puistossa, soihtujen valossa. Kuningas järjesti
yhtä mittaa ratsastusmatkoja, jotka päättyivät loistaviin
tanssiaisiin milloin missäkin linnassa. Yhtenään järjestettiin
myös teatteri-iltoja. Kuninkaan suureen suosioon oli tullut
varsinkin näytelmien kirjoittaja Jean-Babtiste Poquelin, joka käytti
itsestään taiteilijanimeä Moliére.
Orléansin herttuatar Henriette
seison seinän vieressä ja katseli tanssivia. Hänen vinot
vihertävät silmänsä loistivat, ja tuon tuostakin hän
vaistomaisesti kohensi kädellään punaisista hiuksistaan kammattua
korkeata hiuslaitetta. Miten ihmeellistä elämä saattoikaan olla,
hän ajatteli. Koko elämänsä hän oli ollut köyhä sukulaistyttö,
joka armosta sai asua Ranskan hovissa. Hän oli kärsinyt
laihuudestaan, pitkistä sääristä ja huonoista vaatteistaan,
joiden takia hän uskoi olevansa kaikkien pilkan kohteena. Mutta
sitten kaikki muuttui. Hänestä tuli Orléansin herttuatar, ja äkkiä
hän huomasi olevansa koko Ranskan hovin keskipiste. Se ei kylläkään
johtunut hänen miehestään Orléansin herttuasta, joka vain vaivoin
sieti puolisoaan ja mieluiten vietti aikansa chevalier de Lorrainen
seurassa. Mutta itse kuningas, kaunis ja loistava Ludvig, oli
kiinnittänyt häneen huomioonsa.
prinsessa Henriette Peter Lelyn maalaamana
Kaikki alkoi samoihin aikoihin kun
hänestä tuli Orléansin herttuatar. Hän huomasi, ettei hän enää
ollutkaan kuninkaan silmissä laiha, pitkänhuiskea tyttö, vaan
nuori nainen. Kuningas avasi hänen kanssaan joka kerta suuret
hovitanssiaiset, ja kun Moliéren näytelmiä esitettiin hovissa,
istui Ludvig tavallisesti hänen vieressään.
Henriette eli päivästä toiseen
kuin unessa. Kuningas rakasti häntä, sen hän huomasi niistä
katseista, jotka Ludvig kohdisti häneen. Onnesta säteillen
Henriette tanssi Ludvigin kanssa, istui hänen rinnallaan
veneretkillä ja pujahti kesken Fontainebleun puistossa pidettyjä
juhlia hänen seurassaan metsään kävelemään. Ludvig kietoi
käsivartensa Henrietten vyötäisille ja painoi kasvonsa hänen
poskeaan vasten. Onnesta huumaantuneena Henriette kieltäytyi
ajattelemasta, mitä tämä kaikki merkitsi. He rakastivat toisiaan,
hän ja kuningas, eikä millään muulla ollut väliä. Tästä
onnesta hänen oli tietysti maksettava, sillä Orléansin
herttuattarena hänen täytyi alistua Filipin tahtoon. Hänen oli
siedettävä se, että tuo luonnoton mies tuli joka yö hänen
vuoteeseensa, ivasi ja pilkkasi häntä tai nipisti häntä, kun hän
käänsi selkänsä.--
Mutta mitä merkitsivät nämä
hetket verrattuna siihen onneen, että kuningas rakasti häntä.
Riemumielin hän kärsi kaiken ja ajatteli nöyryytyksensä hetkinä
kuningasta, jonka huomaavaisuudet ja rakkaus seuraavana päivänä
korvasivat hänen kärsimyksensä. Mutta kauan ei Henrietten ja
Ludvigin rakkautta katsottu hovissa hyväksyvästi. Kuningatar Maria
Teresia näytti päivä päivältä yhä surkeammalta, ja vaikka
jokaisen täytyikin ymmärtää, ettei Ludvig voinut rakastaa
espanjalaista puolisoaan, kuninkaan rakkaudesta kälyynsä alettiin
kuiskutella. Ensin Henriette oli siitä ylpeä – hän nauttikin
huomatessaan, että kaikki tiesivät kuninkaan rakastuneen häneen.
Mutta leskikuningatar Annan
suunnitelmiin ei heidän kiihkeä rakkautensa sopinut. Hän kutsui
heidät molemmat luokseen ja nuhteli heitä kuin pahankurisia lapsia.
Ranskan hovin mainen ei saanut kärsiä, leskikuningatar sanoi ja
vaati Ludvigia ja Henrietteä heti lopettamaan suhteensa. Eivätkö
he huomanneet, että he olivat huonona esimerkkinä kaikille muille
hovissa, leskikuningatar kysyi. Pieni rakkausseikkailu, no, sellaisen
kuningatar vielä olisi voinut ymmärtää, mutta kuninkaan ei
sopinut olla ihastunut veljensä puolisoon ja näyttää sitä niin
selvästi. Vaikka Orléansin herttua olikin omalaatuinen – hetken
kuningatar Anna tavoitteli sanaa, millä kuvaisi nuorempaa poikaansa
– oli hän joka tapauksessa Henrietten aviopuoliso ja voisi
pahastua huomatessaan vaimonsa pettävän häntä. Pahinta asiassa
oli, että Henriette oli vetänyt kuninkaankin mukaan seikkailuun,
joka ennen pitkää saattaisi hyvinkin vaikuttaa veljesten
suhteisiin. Tiesiväthän he kaikki, miten vaarallisiksi kuninkaiden
nuoremmat veljet saattoivat tulla, jos he huomasivat oikeuksiaan
loukatun.
Henrietteä raivostutti hänen
kuunnellessaan leskikuningattaren puhetta. Nyt kuningatar puhui noin
hurskaasti, vaikka hän oli vuosikausia elänyt yhdessä kardinaali
Mazarinin kanssa, joka sentään oli ollut aateliton mies ja vain
tavallisen palvelijan poika. Tosin ei leskikuningatar tällä
kylläkään loukannut ketään, sillä hänen puolisonsahan oli
tuolloin jo kuollut. Katsellessaan pyöreäksi muuttunutta kuningatar
Annaa ja kuunnellessaan tämän hurskasta puhetta Henriette teki
päätöksensä. Koskaan hän ei suostuisi luopumaan Ludvigin
rakkaudesta, mutta nyt heidän oli ryhdyttävä noudattamaan
äärimmäistä varovaisuutta. He eivät saisi enää esiintyä
julkisesti yhdessä, pitää toisiaan kädestä muiden nähden tai
hävitä juhlista kahdenkeskiselle kuutamokävelylle. Heidän
rakkautensa säilyisi, mutta se oli nyt salattava tarkkaan. Joku
toinen oli valittava uhriksi, joku johon hovi saattaisi uskoa
kuninkaan rakastuneen.”
Ursula
Pohjolan-Pirhosen Versaillesin valtiattaresta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti