Amyklain
kaupungissa Lakoniassa hallitsivat Tyndareos ja Leda, jolla oli neljä
perillistä: Polydeikes, Kastor, Helena ja Klytaimnestra. Näiden
kaikkien äiti oli Leda, muutamain isä ei ollut Tyndareos, vaan itse
Zeus, joten he perivät kuolemattomuuden. Zeus oli näet lempinyt
Ledaa hanhen haamussa; mutta taruissa vaihteli ketkä olivat tuon
hanhen sikiöitä. Klytaimnestra oli varmasti Tyndareoksen tytär, ja
Helena varmasti Zeusin tytär. Molempia veljeksiä pidettiin joko
kuolevaisina tai Kastoria Tyndareoksen poikana tai Polydeikestä
Zeusin poikana.
Pojat varttuivat
kelpo urhoiksi. Kastor osasi oivasti ajaa hevosilla. Polydeikes oli
reipas nyrkkisoturi, ja noina sotaisina aikoina kummaltakaan ei
puuttunut tilaisuutta taitonsa käyttämiseen. Niinpä he tempasivat
pienen siskonsa Theseusilta valloittamalla Afidnan linnan. Sitten he
ottivat tarmokkaasti osaa Argonautain retkeen, jolloin Polydeikes
voitti nyrkkitaistelussa kuulun Amykoksen. He osallistuivat myös
Kalydonin karjun ajoon.
Heidän
lopputaistelunsa oli merkillisin. Veljekset halusivat naimisiin; ja
kun Messenian kuninkaalla Leukipposilla oli kaksi sievää tytärtä,
päättivät he kuten tapana oli ryöstää neidot morsiamikseen.
Näillä sattuikin olemaan ennestään sulhaset – Afareoksen pojat
Idas ja Lynkeus – eivätkä nämä luopuneet sovulla morsiamistaan.
Toiset kertovat että Dioskurit eivät ryöstäneet neitoja, vaan
härkiä, josta riita alkoi. Mikä lie sen syynä ollutkaan.
Tyndariinit väijyivät onton tammen kolossa Afarideja.
Lynkeusilla
olikin haukankatse, joka näki vuoren halki manaan asti. Taygeton
kukkulalta urkkien hän löysi heidät puun kolosta. Hän hiipi sinne
hiljaa veljineen ja pisti peitsensä lahon puun läpi Kastorin
rintaan, niin että tämä heitti henkensä. Polydeikes syöksyi
raivostuneena esiin ja surmasi Lynkeusin, samalla kun Zeusin salama
ruhjaisi Idaksen maahan.
Veljensä
kuolemaa sureva Polydeikes rukoili kuolevansa itsekin. Zeus täytti
viisaudessaan puoliksi pyynnön, siten että kuolematon veli antoi
toisen puolen kuolemattomuuttaan veljelleen, jolloin heillä
kummallakin oli puolinainen kuolemattomuus. Niinpä he viettivät
joka toisen päivän tuonelassa, joka toisen jumalien kanssa
taivaissa. Siksi luultiin että Zeus pani heidät kahdeksi tähdeksi
taivaalle.
Dioskurit
nauttivat jo varhain jumalallista kunniaa sekä kotonaan Spartassa
että muuallakin Hellaassa, jopa Italiassa asti, ja siellä eritoten
sitten kun roomalaiset eräässä tappelussa latineja vastaan olivat
olleet näkevinään niiden sotivan heidän puolestaan ja juottavan
hevosiaan Roomassa heti voiton jälkeen. Tappelun temmellyksessä he
ajelivat siivekkäillä ratsuillaan, mutta he heilahtivat niillä
merenkin aavikolle. He lensivät salaman nopeina auttamaan merihätään
ja haaksirikkoon joutuneita. Heitä palveltiin merenhaltioina
satamissa (Ostiassa ynnä muualla). Spartassa he olivat nuorison
urhoollisuuden malleja. Heillä oli muuallakin palvelusta, pyhäköitä
ja juhlia (Atheenassa heidän kunnianimensä oli ”anakes”,
herrat.) Olympialaiset olivat heidän suojeluksessaan, ja heitä
kunnioitettiin siellä kilpa-ajoilla. Italiassa heitä kutsuttiin
Castoriksi ja Polluxiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti